patrikonthemove.blogg.se

Jag har tagit ett kliv ut i vida världen igen och tänkte ta med den som vill igenom denna härliga blogg

Även de små sakerna kan ha stor betydelse

Publicerad 2013-10-19 08:05:00 i Allmänt,

Hej vänner!
Imorgon far jag vidare på nya äventyr, upp till staden Dharamsala, tänkte hälsa på Dhalai Lama, hoppas han är hemma!
 
Har inte berättat för er vad som hände i måndags, tyvärr har jag inga fina bilder att lägga upp men som min kompis Lovisa har övertygat mig om, att bara ord funkar det också!
 
Jag och min kära vän Laura gick i måndags på en liten upptäcksfärd, vi skulle nämligen hitta det ökanda kaffet Honey Hutt där dom har saftiga, chokladiga brownies! Såå vi tar och traskar bort mot andra sidan av stan, går över hängbron och här ändras vårt fokus från brownine och läggs istället på en färgkastande folkmassa som kommer dansandes mot oss, efter några sekunder va både jag och Laura gula, lila, orange samt gröna och dansade till taktsäkra trummor med lykliga indier.
Vi hade hamnat i en cermoni, där man bygger upp 3 plattformer av trä där dom satter Gudar gjorda i trä på, dessa bar dom sedan ner igenom staden, dansandes och kastade färg på allt och alla, en liten Holi festival typ.
Så efter 30 minuter av dansande va vi framme vid Ganges och här släpade vi ner Gudarna i vattnet och såg hur dom for ner i det strömma vattnet.
Men cermonin slutade inte där, klockan 19:50 antändes en gigantisk trädocka som representerade demonen Ravanas, den demon Vishnu besegrade genom att göra sig själv till en människo avatar som kallas Rama. Rama tog sedan hjälp av apguden Hanuman och dess aparmé och besegrade Ravanas. Så vid 19:50 brände man upp Ravanas för att hylla det goda som kan förinta det onda.
Hittils min bästa upplevelse i Indien!
 
För 2 dagar sedan stod jag och sträckte ut mina armar åt sidorna under en ställning på yogalektionen. På min högra handled som pekades åt en asiatisk man har jag ett band, ett tibetaskt armband som är välsignad av Dhalai Lama. Helt plötsligt ser jag den asiatika mannen som står mitt emot mig spärra upp ögonen och stirrar förvånat på min handled, kysser sin hand och gestekulerer åt amrbandet.
Den respekten han hade för ett litet rep som sitter runt min handled va helt fantastisk och det får mig bara att vilja studerar religion och filosofi mer. Nog den hittils mäktigaste upplevelsen
 
Jaa det va mina korta minnen jag kommer ta med härifrån detta ställe. Imorgon åker jag alltså längre norr till Dharamsala, kommer ta ca 14 timmar i buss. Så kommer komma upp dit på måndag morgon, sen är planen att jag ska gå till ett buddistiskt tempel och gå igeonom en utbildning, om buddism, där det ingår meditation, information, yoga, mat och boende. Men för att göra detta måste jag vara tyst, inte använda någon typ av elektronik, inte sjunga, inte prata eller komunicera med någon, vi får se hur det går!! Men det ska bli kul att testa.
 
Så nästa inlägga kommer ske om typ 12 dagar då jag kommer komma ut ur min tystad och berätta om allt som jag har kommit fram till här i livet :P 
Hare superbra mina vänner!
Kanske ska ge en snabb väderprogos också, det är 29 grader sol och lite brisigt, precis som det ska vara.
Puss o kram ses på stan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela