patrikonthemove.blogg.se

Jag har tagit ett kliv ut i vida världen igen och tänkte ta med den som vill igenom denna härliga blogg

52 timmar i tåg med ett snabbt stop i Mumbai

Publicerad 2013-12-18 08:44:01 i Allmänt,

Hej vänner!
Nu är jag äntligen nere i staden där min förra resa ändrades drastiskt. Från att vara panikslagen, rädd och ha en sjuk svårt hemlängtan hittade jag mig äntligen här i Kochin och allt vände.
Det ända jag ville förra året var att åka hem, men jag kände då att det skulle vara ett misslyckande, så som tur var stannade jag kvar. Andra dagen här i Kochin träffade jag en kille från Kina som hjälpte mig att slapna av och ta det lugnt, och dagen efter va det min 20 års dag och det firade vi med ett backwater åka, vilket är en djungeltur på en båt, stört vackert!
På kvällen firade alla 17 personer som va med under dagen mig och jag kände att jag kunde fortsätta min resa med ett leende på läpparna och aldrig vara orolig för att inte träffa någon.

Men innan jag kommer till just här och nu har jag ett äventyr att skriva om innan det, Mumbai!

Förra gången jag skrev till er va jag in Varanasi, Indiens smutsigaste och mest spirituella stad. Att lämna efter 3 veckor va svårt, att säga farväl till min sitarlärare och vän, hostelägaren, stammisrestaurangen va tufft, men fin på samma gång. Så jag tog mina två väskor och min nya vänn Herr Sitar, och efter att ha sprungit runt som en dåre på tågstationen för att hitta en kedja och lås för att låsa fast sitaren och väskorna hoppade jag äntligen in i tåget och efter en lugn resa på 27 timmar med härliga temperaturförändringar va jag äntligen framme i den metropoliska staden Mumbai!
Anlände vid mumbai centralstation vid 14 tiden och gick direkt till The Tourist Ticket Counter för att se om det fanns ett tåg som jag kunde hoppa på direkt samma dag, som tur var fanns det inte, då Mumbai skulle komma att bli ett mina favoritstäder under detta besök.
Efter att ha bokat ett tåg om två dagar tog jag en taxi till området Colaba, även kallad södra Mumbai. Här en kan hitta Gate of India, Taj Mahal Palace (Ett av Indiens dyraste Hotel), museeum och mycket mer. Det va även här jag blev scoutad av en bollywoodagent förra året och blev statist i filmen Race 2.
Så efter att ha gått runt i en 40 min med pakning och sitar hittade jag ett guest house som fick duga. Efter inchekning och en liten wrapmiddag tog jag en liten promenix på dom livliga gatorna av Mumbai och träffade Jeff från Belgium. Han va på upptäcksfärd och försökte hitta Chupati Beach så jag hakade på. Efter att ha gått rakt fram i ca 50 minuter började vi känna oss lite vilse, vi kollade runt och hittade en fin byggnad där vi hoppades kunna få en riktning åt rätt håll. Byggnaden vi traskade in visade sig vara en kyrka och folk mötte oss med ödmjuka och varma leenden och efter att ha fått rekomendationer om att ta en Taxi då stranden låg 8 km bort blev vi inbjudna till deras julspel nästa kväll, sedan tog vi en taxi till Chupati Beach.
Stranden som är flera kilomenter lång är en underbar plats att bara ta det lugnt på och självklar som alla ställen i Indien är det Full power 24 hour!
Efter en smaskig pizza för 6 kr sa jag och Jeff farväl och han stack till flygplatsen för att flyga tillbaks hem och jag stack till sängs.

Dag 2 blev jag scoutad igen av 2 bollywoodagenter, dom ville ha röster till ett program, så efter en inspelning i en trång mörk gränd om vad jag heter, var jag kom ifrån och vad jag gör hemma i Sverige gav dom mig ett jobb. Om jag fixade turister till att vara statister i en bollywood film skulle jag få 200 per person, en underbart erbjudande, men kände mig inte på humör för att hoppa på backpackers hela dagen så jag bestämde mig för att göra annat.

Uppdraget för dagen va att hitta en liten träbit som en använder för att stämma en Sitar då dom 13 småträngarna som sitter under strängarna som du spelar på har lite små jobbiga gängor som är hårda, och sjukt små, så behöver en extra arm så att det blir lättare att skruva på muttrarna och stämma till rätt tom.
Efter rekomendationer på en musikaffär som tydligen bara sålde CDs blev jag skickad till en annan affär, så efter en 40 mins promenix fick jag reda på att den affären bara sålde guitarrer, trummor och andra fina västerländska instrument, så efter att blivit skickad till en annan affär 40 min bort med taxi höll jag tummarna att ordspråket "Tredje gången gillt" skulle gälla och kan ni tänka er, här var en riktig Indisk musikaffär med, Veenas, Sitar, tabla och mycket mycket mer. Så efter att förlorat 25 kr hade jag äntligen min träpinne. Med tid att döda bestämde jag mig för att ta en liten promenad i det lokala icke turistiska område jag nu befann mig i och såhär såg det ut!
Tog även en promenix till stranden och den kända gatan Marine Walk där 24 personer dog i ett terroristatentat 2008, såhär såg det ut!
På kvällen gick jag till kyrkan för att kolla på julspelet som jag blev inbjuden till kvällen innan, en underbar show om att hitta hjälten som ska rädda mänskligheten, dom testade olika, superman kom upp och flög omkring och försökte bevisa att han va den rätte, sen spindelmanen, en indisk polis och en härlig bollywood skådis som körde sina moves på scen. Sen kom ju såklart Jesus och rädda dagen, en härlig och sjukt rolig show.

Efter teatern kom en trevlig kis och satte sig brevid mig och presenterade sig som Eric från Amerika, han berätta att han kände Jesus ( i detta fall skådisen i showen) och efter att ha pratat en stund bjöd han med mig på middag med Jesus som visade sig heta Ethan och även en flicka som hete Anna. Så vi stack till den kände cafét Leopold, ni som har läst boken Shantaram vet vilket ställe jag patar om.
Med en SVINDYR hamburgare och ett helrör vi alla delade på flöt kvällen på och efter 3 timmar skilldes vi åt och bestämde att vi skulle ses nästa gång jag kommer tillbaks till Mumbai.
Dagen efter tog jag mitt pick och pack och 28 timmar senare hade jag chekat in på ett Resedency i Fort Kochin.
Äventyren fortsätter här nere och om någon dag kommer ytterligare ett inlägg med mina äventyr här!

Mumbai är fantastiskt! Det är en plats med det bästa från två världar, du har kullturen med hangjorda möbler, människor som har sin affär i vardagsrummet och sovrummet på övervåningen, Chaistånden på gatan och det hårda livet av Indien, gå två kvarter ner på gatan och du kan ta en starbuckskaffe, gå in på en galleria och shoppa en tröja på Jack & Jones och ta en kyklingburgare på MacDondalds. Mumbai har allt som jag gillar, och det är så sjukt mycket billigare än Stockholm, kanske flyttar och börjar plugga här, vem vet!
MUMBAI 4 AV 5 TOASTS!!

Hoppas allt är bra med er! Vi höres senare!
Tjing!

Indiens smutsigaste stad, döda kroppar, hundar, kossor och musik

Publicerad 2013-12-11 15:58:15 i Allmänt,

Hej vänner!
Då va det dags för ännu ett fullspekat inlägg, det har hänt mycket på den månaden som gått sen vi hördes sist!
Jag befinner mig just nu i staden Varanasi vilket jag har gjort dom närmaste 3 veckorna, och imorgon lämnar jag. Jag har haft 3 underbara veckor här full med musik och massa spirituella upplevelser,här kommer inlägget, puss!

Så efter förra blogginlägget om cameler, israeler och skägg tog jag mitt pick o pack och stack till Indiens huvudstad New Delhi, en stad med fullt ös 24/7 eller som dom säger här i indien "Full Power, 24 h, no sleeping no shower"!
Jag stack från Pushkar vid typ 2 tiden och kom fram i Delhi vid 23 tiden, och eftersom att jag varit i Delhi 3 ggr förra året va jag rätt säker på var jag skulle, det skulle bara vara att gå ut ifrån stationen och sen rakt fram in på Paharganj så va man på backpackergatan, men, när jag kom ut ur stationen möttes jag av en stor väg, en moské och något typ av tempel, blond och 1,92 meter som jag är gick jag runt som ett stolpskott och frågade var Main Bazzar låg, och alla envisades med att jag stod på den, men självklart visste ju jag att Main Bazzar Paharganjs inte såg ut som den gatan jag stod på, så jag gick runt där och försökte leta efter gatan som vad alla försökte säga till mig låg på andra sidan stad. New Delhi har nämligen 3 tågstationer (ganska stor stad med 14 miljoner invånare) New Delhi Station, Old Delhi Station, och något till knasigt namn som jag aldrig kommer ihåg. Jag skulle av New Delhi station men hade hoppat av vid Old Delhi, när detta väll kom till min förståelse kände jag mig direkt  inte längre som 1,92. Så efter en shysst tuctuc färd på 150 INR (15 KR) och 1 mil senare va jag äntligen framme vid min Main Bazzar och inchekad på ett superbt litet rum utan fönster, en säng och ett bord men grymt WIFI, vad mer kan man begära?

Nästa dag bokade jag en biljett till Varanasi, traskade runt (denna morgon 1,92 igen) och kände mig nostalgisk, gatan som jag fick min första kulturella chock, blev grundlurad för första gången, panikslagen och fick min största hemlängtan på känndes inte så läskig som den gjorde förra året.
När jag stod där och käkade en tallrik stekt potatis kom 2 svenskar Lee och Kaarel som jag träffade uppe på meditationscentret förbi och vi hängde resten av dagen och hade det supermys.
Nästa dag va det dags för mig att åka till Varanasi, så jag tog min grejer och sa farväl till mina vänner och traska ner till NEW DELHI STATION för att ta tåget klockan 18.
När jag äntligen kommit på tåget, hittat min säng och satt mig till rätta kom 3 tjejer från Amerika, sa att dom hade säterna 29, 28 och 27, konstigt sa jag, eftersom att jag också har nummer 27...
Men efter en nogrannare titt på min biljett kunde vi konstatera att jag hade tagit fel datum och skulle åka dagen därpå, skrattretande som det va så gick jag tillbaks till mitt hotel och mötes av en förvånad blick och efter att ha frågat lite ynkligt om jag fick stanna en natt till så hade jag ett nytt rum med eget badrum och tv, LYX!
Mötte också påväg från tåget en norsk och en brasiljanare som jag träffa i pushkar några dagar tidiagre och vi hängde på kvällen och dagen efter hade vi en härlig lunch innan vi skilldes åt.
Sen sa hej då till New Delhi.
Klockan 19 bar tåget av och denna gång, rätt datum, rätt tåg och rätt plats, nästa Varanasi.
Min härliga svenska vänner Kaarel och Lee
Vimmlet i Delhi
Tåget mellan New Delhi och Varanasi

Efter en 14 timmars tågfärd så va vi framme vid Varanasi JN och jag rörde mig bort till Assi Ghat, ett tyst och lugnt ställe i Indiens enligt mig, hektigaste stad. Hittade ett trevligt guest house som jag hade fått rekomenderat. Här hade jag en härlig tid med en Israel (Doron) från meditationscentret som flyttade in hos mig efter 2 nätter och ett par från Italien. Efter en vända med magförgiftning började jag spela sitar, vilket visade sig vara sjukt roligt!
Min lärare Abishek Maharaj är en internationell artist, han spelar ofta i tyskland och hans pappa har besökt vårt kära Svearike ett antal gånger på 70 och 80 talet.
Så jag har nu tagit lektioner i typ 3 veckor, och även köpt min egna lilla sitar som jag kommer resa runt med nu i några månader, tugnt men kul skare bli!
Efter att ha bott i Assi Ghat ett tag kände jag att det va dags att involvera sig i kaoset, så jag flyttade in med Dani, en kille som jag också mötte i meditationscentret, billigare och mer centralt, så istället för 40 minuter hade jag nu 5 min till mina sitarlektioner.
Så dagarna gick, folk kom och gick men jag, Dani, Nadja och Roy (också två från meditationscentret) stanade, så typ en vecka sedan efter jag hade varit hemma hos min sitarlärare fick jag 39,6 graders feber, ganska trist.
Efter 2 sjukhusbesök, två olika medicinska kurer och en väldans massa sängliggande mår jag nu bra och är tillbaka i lektionssalen men min lärare Abishek Maharaj, men efter 6 dagars feber känner jag att det är dags att röra sig härifrån så imorgon sticker jag till Mumbai och sen ner till Varma Kerala, 31 grader och strand!

Här kommer lite foton från mina äventyr här i varanasi!
Min käre israeliska kompis Doron
Buffalos, mååånga buffalos
När du går längst med ganges får man konstat frågan "Boat sir? Best a cheap!" för att göra en båttur
Lloyd, också en kille från meditationscentret som vi hängde med

Jaa, kossor och buffalos finns det gott om!

Min och Danis lilla ungkarlslya
En liten konsert i stället jag har hållit hus under 3 veckors tid och böjt strängar och drukit chai
Min vän och musikguru Ambishek Maharaj

Nästa gång vi ses är jag nere i värmen och glassar mig med chai och palmer, hoppas allt är bra hemma i kyliga sverige. Vi hörs.