patrikonthemove.blogg.se

Jag har tagit ett kliv ut i vida världen igen och tänkte ta med den som vill igenom denna härliga blogg

Kamel Kamel Kamel!

Publicerad 2013-11-17 09:32:00 i Allmänt,

Hej vänner!
Hoppas allt är bra med er, med mig är det toppen för jag har varit i Pushkar!
Varje år anordnar denna stad "Pushkar Camelfair" från den 7de november till den 17de. Här prutas det och säljs mängder av olika prytlar, leksaker, tortillaklämmar, målningar, hö, handgjorda verktyg, hästar och kameler.
 
Jag och Federico tog en tåg klockan fem på morgonen från Jaipur till Ajmer den 11de, efter 3 timmar med tåget va vi framme i Ajmer, efter 30 min i lokalbuss kom vi fram till Pushkar och 15 minuter senare hade vi chekat in på ett hotell med pool för 30 SEK per natt, inte helt fel!
Blev lite kraslig efter den vindiga och tidiga morgonen så jag tog det shanti och gassade i solen hela dagen med en kopp chai.
 
Förra året när jag kom till Indien drabbades jag av den ganska vanliga kulturella choken, som satt i ungefär 3 veckor in på resan. När jag kom till Delhi förra året åt jag knappt dom första 3 dagarna pga att jag va rädd att bli sjuk. I denna panikslagna, rädda, ensama choken blev jag inlurad i olika turistbyråer som ville ha löjliga summor för att boka bussresor, taxifärder och tågbiljetter till mig.
Jag lämnade tillslut New Delhi i en taxi som va annordnad av mitt hostel, den skulle ta mig runt i Rajasthan under 2 veckors tid, det va skönt att slippa kaoset i Delhi, men paniken, ensamheten och choken försvann inte.
 
Så, vad jag ville säga med det är att min förra upplevelse i Rajasthan va hemsk, och jag sa att jag aldrig skulle komma tillbaks till stället, men jag kan säga nu att Rajasthan är stället en måste besöka! och efter denna gång kommer jag definitivt att återvända.
 
Dag 2 stack jag och besöke festivalområdet med en kille från Andorra (David) och en tjej från Argentina (Cicilia) och vi va alla 3 djupt imponerande, det va dock mer roligt än facinerande, för när du ser alla turister rida runt på kameler och vinkar glatt till alla Indier som står och garva åt dom med en chai i handen kan man inte hålls sig för skratt.
Vi såg även en dansuppvisning, tog och käka lite god mat och traskade runt och tog lite bilder
Cecilia och David
På kvällen sen mötte jag upp några israeler från Tushita (meditationscentret jag va i uppe i Dharamsala) och vi hade en galet härlig kväll tillsammans med en massa andra männsikor.
 
Dag 3 tog jag min kamera och mitt galada humör till festivalområdet igen för en skäggtävling, ONLY IN INDIA! Efter att ha knäppt några bilder på skäggiga män såg jag Carina, en tjej från Örebro som jag träffade ca 3 veckor tidigare uppe i Dharamsala, hjälpte henne att köpa en systemkamera där. Så jag hejade på henne och övade upp min svenska igen, man blir för van med engelskan.
På kvällen sen gick vi till samma ställe och hade det supermys med lite israelisk musik och en massa chai!
Carina från Örebro
 
Dag 4 stack jag ut med kameran och vandrade längst med hela main bazzar ända till Bhrama templet, ett av det få existerande i Indien.
Förra gången jag ville gå in vågade jag inte, just för att du måste lämna ifrån dig din kamera och skor, självklart får du ett skåp som du kan låsa in allt i, men jag började då förra året tänka att dom kunde ha en extranyckel, försöka lura mig vill ta mina saker. Allt det kan säkert hända folk, men inte precis utanför ett tempel där 3 killar står och sliter häcken av sig för att ge alla sina grejer.
Så denna gång lämnade jag inte min kamera, plånbok, mobil och skor och traskade in i templet, inte för att jag va intresserad hur det såg ut utan bara för att ha gjort det, gå in, vågat lita på killarna som vakta min kamera och ersätta dom dåliga, panikslagna minnerna med något bra. Så när jag kom tillbaks va allt borta, kamera, plånbok och mina flippflopps, som tur va hade jag mitt pass och kontokort på hotellrummet så jag klarar mig, men det blir inga mer bilder.
 
SKOJAA! Allt gick bra och jag traskade ifrån templet med mina grejer och ett gott minne.
Sen på kvällen hade jag en liten photosession men en israelisk kille Gille som ville ha ett foto eller två till sin CD.
Så efter att ha klättrat upp på ett av bergen som finns runt pushkar upp till ett tempel tog vi några foton, drack te och såg hur solen blev rödare och rödare och tillslut gå ner backom horisonten som en röd prick
 
Nu är jag i Delhi, och ska ta ett litet tåg i övermorgon till Varanasi, kan knappt bärja mig att visa hur den staden är. Ta han om er vänner!
TJING!

Kommentarer

Postat av: Jakob

Publicerad 2013-11-17 17:17:43

Blir så sjuuuukt taggad på att komma iväg :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela