patrikonthemove.blogg.se

Jag har tagit ett kliv ut i vida världen igen och tänkte ta med den som vill igenom denna härliga blogg

Guld, Turbaner och "Gränsvakter"

Publicerad 2013-11-13 13:26:33 i Allmänt,

Hej hej vänner!
Då va det dags igen för ännu en uppdatering från Icredible India!
Min resa blir bara bättre och bättre för varje dag, jag upplever saker 10 ggr mer än förra året, möter 10 ggr så mycket folk och dricker 10 ggr mer chai (ja mamma, jag borstar ordentligt).
Senast jag skrev till er så hade jag just lämnat Tushita (meditationscentret) och hade en underbar tid med 50 personer, men efter den femte nätten kände jag att det va dags att ge mig av. Så jag och 6 andra stack till Ajmer, Staden med Indiens strösta Guldtempel.
 
Efter en resa på ca 6 timmar va vi framme i den hektiska staden Amritsar, kändes på ett sätt skönt att komma tillbaka till det hektiska Indien igen, saker som hände överallt, tutor som ekar igenom varenda gatan, folk överallt och försäljare som försöker locka en till deras affärer. Vi tog en tuctuc från bussplatsen till det mytomspunna Guldtemplet, känner att det föskänar att skrivas med en stor bokstav för det är något helt magiskt!
 
Guldtemplet i Amristar är det största i Indien och är hem till religionen Sikh en fantastisk religion som är typ som en blandning mellan Islam och Hiduism. Religionen skapades av en man som sa att Muslimer och Hinduer, kvinnor och männ skulle vara jämnlika och det är grundprinsipen när man kommer till Guldtemplet också.
När vi kom fram till huvudporten möttes vi av en vakt som ledde oss till ett dorm (sovsal) som kom att bli vårt hem för 3 nätter framöver. Vi packade upp testade sängarna och gjorde oss hemmastadda, sedan gick till templets matsal.
I detta gigantiska komplex serveras 200 000 måltider varje dag, och nej jag överdriver inte! Dom har en maskin som gör ca 1000 chapatis per minut (indiskt måltidsbröd). Ganska imponerande
 
Efter vår simpla med utsökta måltid tog vi och njöt över en kopp chai och här möttes vi att stora leenden från indier som ville ta foton med oss och öva deras simpla engelska. 
I dormet (sovsalen) mötte vi en tjej från Tokyo, Niko som gav oss en privat visning runt komplexet. När vi kom fram till Gultemplet i mitten av komplexet fick några av oss tårar i ögonen, en sådan vacker syn skådar en sällan! Guldtemplet omringas av en sto stilla sjö fylld med Koj fisk, japanska fiskar värda flera 100 dollar styck, och i mitten stod denna magnifika byggnad gjord av guld och någon typ av vit sten.
Dagen efter tog vi en utsökt frukost i matsalen och gick på en liten tur i museet som finns inne på komplexet, kunde tyvärr inte ta några foton men här hängde det för det mesta målningar, målningar på lidande, tortyr och uppoffringar. När Sikh religionen började bli större tog Muslimerna illa upp, dom höll då inte med Sikh folket att muslimer och hinuder borde vara jämnlika, så muslimer flådde, dödade och våltog Sikh kvinnor och män. Hemskt men mycket inressant.
Sen bestämde vi oss för att göra ett av det mest turistiska äventyret jag gjort, åka till den pakistanska gränsen för att se den så kallade spektakulära cermonin.
 
När vi kom dit blev vi ledda till VIP/Turist platserna, och såg några halvtrötta LÅNGA indiska männ och kvinnor
sparka på sina huvuden, skrek och tävlade med den pakistanska sidan vilka som kunde ta längst steg, och fortast samt en hejaklack på några hundra mänikskor stod och hejade på sitt lands "soldater".
Så efter att ha stått och trängst med en väldans massa folk, sätt några indier sparka sig på huvudet, tagit stora steg fram och tillbaks från gränsen åkte vi tillbaks till vår lya i Guldtemplet. 
Nästa dag tog vi det shanti shanti och planerade vår nästa resa, 5 av oss bestämde sig för att åka till Rishikes, men eftersom att jag redan varit där bestämde jag och Federico oss att åka ner till Rajhastan, stadsdelen jag hatat sen sisst, men som allt annat förkänar även det en andra changs
 
Hoppas ni mår super, sitter just nu på ett hotel i Pushkar, dricker chai och lyssnar på Daniel Adams-Rays nya album och snart ska jag gå och få lite mat i magen.
Vi hörs!
Tjingeling!

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2013-11-13 17:41:54

Det är så sjukt intressant att höra om dina äventyr! Du verkar ha det helt underbart. Ta hand om dig kompis<3

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-13 18:00:40

Halloj, jag instämmer med Emma skithäftig upplevelse du får vara med om, Kram mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela